AFTALE (Projektkoordinering og fakturering)
Mellem: A. Murerfirmaet: Murerfirmaet TE ApS 45553701 og B. Kunde
Aftalens formål
1.1 Murerfirmaet påtager sig at styre og koordinere byggeopgaven beskrevet i bilag 1 (”Projektet”).
1.2 Murerfirmaet udsteder fakturaer til Kunden, modtager betaling og afregner herefter beløb til Underentreprenøren (se pkt. 5).
1.3 Underentreprenøren (”Operatøren”) varetager alt fagligt ansvar for udførelsen af Projektet – herunder ansvar for fejl, mangler, tidsplan og garantiforpligtelser.
Omfang og ydelser
2.1 Murerfirmaets ydelser omfatter:
a) Projektstyring og koordinering af alle fag (VVS, fliser, tømrer, el, m.v.).
b) Ajourføring af tidsplan, indkøb af godkendte materialer i henhold til bilag 2.
c) Udstedelse af faktura til Kunden vedrørende totalentreprisens beløb (se pkt. 5).
d) Mellemlægge betaling til Operatøren efter modtagelse fra Kunden.
2.2 Operatørens ydelser og ansvarsfordeling reguleres særskilt i Underentreprisekontrakten (bilag 3).
Murerfirmaet har intet entrepriseretligt ansvar for selve udførelsen.
Projektets tidsplan 3.1
I henhold til bilag 4. 3.2
Eventuelle forsinkelser fra Operatøren kan medføre bod, jf. Underentreprisekontrakten, uden at påvirke Murerfirmaets ansvar over for Kunden (jf. pkt. 4.2).
Ansvarsfordeling
4.1 Murerfirmaet a) Ansvarlig for korrekt projektkoordinering og fremdrift.
b) Ingen faglig eller juridisk entrepriseretlig forpligtelse – alt fagansvar ligger hos Operatøren.
c) Erstatningsansvar begrænset til culpa (forsæt eller grov uagtsomhed) i relation til projektstyring.
4.2 Operatøren (Underentreprenøren)
a) Bærer fuldt fagligt og juridisk ansvar for arbejdet (herunder leveringskvalitet, overholdelse af love/standarder, fornødne godkendelser).
b) Skal afhjælpe alle fejl og mangler på egen regning inden for 2‐årige reklamationsfrist og 5‐årig garanti på bærende konstruktioner.
c) Betaler eventuelle bodsbeløb for forsinkelse, medmindre forsinkelser skyldes forhold uden for Operatørens kontrol.
Betalingsbetingelser
5.1 Beløb og betalingsflow
a) Kunden betaler løbende i henhold til entreprisens udførsel.
5.2 Fakturering og overførsel til Operatøren
a) Murerfirmaet fakturerer Kunden alle rater i henhold til pkt. 5.1, med 3 dages betalingstid. Der forventes at blive godkendt inden de 3 dages udløb, da hvis kunden ikke svare vil resultere i byggestop, for at sikre en transparant kommunikation der sørger for et flydende flow.
b) Når Murerfirmaet modtager hver rate fra Kunden, udbetales Operatørens andel senest 14 dage efter modtagelse.
d) Murerfirmaet fremsender kopi af Kundens indbetalingskvittering til Operatøren sammen med grundlag for Operatørens faktura over eget vederlag.
5.3 Operatørens fakturering
a) Operatøren udsteder faktura til Murerfirmaet med 14 dages betalingsfrist.
Forsikringer og garantier
6.1 Operatøren skal til enhver tid i byggeperioden have gyldig:
a) Arbejdsskadeforsikring for egne ansatte.
b) Erhvervsansvarsforsikring (min. DKK 5 millioner dækning).
c) Entrepriseforsikring/all‐risk (byggepladsdækning).
d) Dokumentation for forsikringerne skal fremsendes senest 5 dage efter kontraktunderskrift.
6.2 Murerfirmaet opretholder ansvarsforsikring for rådgivning og projektkoordinering (min. DKK 5 millioner dækning).
Kommunikation og projektopfølgning
7.1 Parterne afholder byggemøde hver 14. dag indtil færdiggørelse.
Referater sendes til alle parter (Kunde, Murerfirmaet, Operatøren). 7.2 Alle ændringer/ekstraarbejder skal godkendes skriftligt af:
a) Murerfirmaet (som koordinator).
b) Kunden (godkendelse af økonomi og tidsplan).
c) Operatøren (bekræftelse af, at ekstraarbejde er udført korrekt).
Misligholdelse og ophævelse
8.1 Operatørens misligholdelse
a) Ved væsentlig misligholdelse (forsinkelser, manglende kvalitet) kan Murerfirmaet kræve Operatøren afhjælpe inden 5 dage. Ved fortsat misligholdelse kan Murerfirmaet ophæve kontrakten og lade anden entreprenør færdiggøre arbejdet for Operatørens regning.
b) Murerfirmaet kan tilbageholde betaling af Operatørens faktura, indtil fejl og mangler er rettet.
8.2 Kundens misligholdelse
a) Hvis Kunden ikke betaler fakturaer rettidigt, kan Murerfirmaet standse arbejdet, indtil der er ryddet op i betalingsmisligholdelsen.
b) Ved manglende betaling af 10 dage kan Murerfirmaet ophæve aftalen og fakturere Kunden for allerede udført arbejde.
8.3 Ophævelse og erstatning
a) Ophævelse skal meddeles skriftligt med angivelse af misligholdelsens art og gyldighedsdato.
b) Den misligholdende part er ansvarlig for tab som følge af ophævelse (ekstra omkostninger til anden entreprenør, forsinkelsesbod, eventuelle erstatningskrav).
Tavshed og fortrolighed
9.1 Parterne forpligter sig til at holde alle forretningsmæssige og tekniske oplysninger om Projektet fortrolige, medmindre andet følger af lov eller kundens skriftlige samtykke.
Lovvalg og værneting
10.1 Aftalen er underlagt dansk ret. 10.2
Enhver tvist afgøres ved Københavns Byret som første instans.
Alle bilag sendes sammen med ordrebekræftigelse:
Bilag 1: Projektbeskrivelse (arbejdsomfang, tegninger)
Bilag 2: Materialeliste og leveringsplan
Bilag 3: Underentreprisekontrakt (Operatørens faglige ansvar)
Bilag 4: Tidsplan
Bilag: 5 Underentreprenør kontrakt
UNDERENTREPRISEKONTRAKT
Mellem:
Selskabet: Murerfirmaet TE ApS (CVR: 45553701) (herefter “Selskabet”)
og
Underentreprenøren:
- Formål
1.1 Formålet med nærværende kontrakt er at regulere vilkårene for samarbejdet mellem Selskabet og Underentreprenøren ved udførelse af entreprisearbejdet.
1.2 Entreprisen kan udføres som underentreprise eller totalentreprise i henhold til Selskabets aftale med Kunden. - Samarbejde
2.1 Parterne forpligter sig til loyalt samarbejde og professionel udførelse af alle aftalte opgaver inden for fastsatte tidsfrister.
2.2 Hver part udpeger én fast kontaktperson med fuldmagt til at koordinere arbejdets fremdrift og træffe beslutninger på vegne af partiet.
2.3 Underentreprenøren skal dagligt fremsende dokumentation, herunder fotodokumentation, for løbende kvalitetssikring. - Forholdsregler ved kundekontakt
3.1 Underentreprenøren præsenterer sig altid som samarbejdspartner til Selskabet og følger Selskabets instrukser ved kundekontakt for at sikre ensartet kommunikation og overholdelse af GDPR.
3.2 Manglende eller fejlbehæftet kundekontakt (mere end 2 afvigelser) giver Selskabet ret til at lade anden entreprenør færdiggøre arbejdet for Underentreprenørens regning.
3.3 Overskridelse af aftalte mødetider medfører bod på DKK 500 pr. påbegyndte 15 minutter, maks. DKK 2.000 pr. hændelse.
3.4 Undlader Underentreprenøren at fremsende daglig billeddokumentation, pålægges en bod på DKK 500 pr. manglende dag. - Omfang og ydelser
4.1 Underentreprenøren varetager alt fagligt ansvar for udførelsen, herunder leveringskvalitet, overholdelse af love, standarder og myndighedskrav.
4.2 Underentreprenørens ydelser specificeres i Bilag 1 (Projektbeskrivelse) og Bilag 2 (Materialeliste). Ændringer kræver skriftlig godkendelse fra Selskabet.
4.3 Selskabet har intet entrepriseretligt ansvar for det faglige arbejde, men koordinerer tidsplan og leverancer. - Tidsplan og forsinkelse
5.1 Underentreprenøren påbegynder arbejdet senest 7 dage efter bekræftet forudbetaling fra Kunden.
5.2 Arbejdet skal være færdigt jf. tidsplan i Bilag 3.
5.3 Ved forsinkelse uden gyldig fristforlængelse pålægges dagbod på 1,5 % af entreprisesummen pr. hver arbejdsdag. Bodsbeløbet modregnes i Underentreprenørens faktura.
5.4 Forsinkelse over 30 dage giver Selskabet ret til ophævelse og at lade arbejdet fuldføre af tredjemand for Underentreprenørens regning. - Kvalitet, materialer og ansvar
6.1 Alt arbejde udføres i overensstemmelse med Bygningsreglementet (BR18), dansk standard og kundespecifikationer.
6.2 Underentreprenøren anvender materialer som angivet i Bilag 2. Ændringer kræver skriftlig ordre fra Selskabet.
6.3 Underentreprenøren afhjælper fejl og mangler uden omkostning inden for 2-årig reklamationsfrist (5 år på bærende konstruktioner).
6.4 Underentreprenøren er erstatningspligtig for tab forårsaget af fejl, forsinkelser eller forsømmelser, herunder følgeskader. - Forsikringer
7.1 Underentreprenøren opretholder under byggeperioden:
a) Arbejdsskadeforsikring for ansatte.
b) Erhvervsansvarsforsikring (min. DKK 5 millioner).
c) Entrepriseforsikring/all-risk med byggepladsdækning. Dokumentation fremsendes Selskabet senest 5 dage efter kontraktunderskrift.
7.2 Selskabet opretholder ansvarsforsikring for rådgivning og koordinering (min. DKK 5 millioner). - Fakturering og betaling
8.1 Selskabet fakturerer Kunden i henhold til hovedentreprisens betalingsplan og modtager betaling med 3 dages betalingsfrist.
8.2 Underentreprenøren har krav på at sende faktura til Selskabet med 14 dages betalingsfrist.
8.3 Betaling til Underentreprenøren sker senest 21 dage efter, at Kunden har betalt til Selskabet.
8.4 Selskabet forbeholder sig ret til at tilbageholde betaling ved konstaterede fejl, mangler eller bodsudtag, indtil disse er afhjulpet.
8.5 Ved misligholdelse fra Kunden kan Selskabet suspendere betaling til Underentreprenøren tilsvarende. - Særlige betingelser
9.1 Underentreprenøren kan efter skriftlig aftale med Selskabet overtage Selskabets krav mod Kunden med frigørende betaling til Selskabets konto.
9.2 Ved konflikter mellem underentreprenører afgør Selskabet, hvem der overtager krav, efter skriftlig aftale.
9.3 Selskabets estimater for materialeforbrug er vejledende; evt. meromkostninger er Underentreprenørens ansvar, medmindre andet skriftligt aftales.
9.4 Ekstraarbejder skal være skriftligt aftalt og betalt via Selskabet før igangsættelse. - Tavshed og fortrolighed
10.1 Parterne behandler alle forretningsmæssige og tekniske oplysninger fortroligt i hele aftalens løbetid og 3 år efter ophør. - Ændringer og tilføjelser
11.1 Ændringer eller tilføjelser til denne kontrakt er kun gyldige, hvis skriftligt underskrevet af begge parter. - Varighed og opsigelse
12.1 Aftalen træder i kraft ved dato for sidste underskrift. 12.2 Aftalen kan opsiges skriftligt af begge parter med 30 dages varsel. 12.3 Ved ophør tilbageleverer Underentreprenøren alt materiale vedrørende projektet efter anmodning. - Tvister, lovvalg og værneting
13.1 Denne kontrakt er underlagt dansk ret. 13.2 Enhver tvist afgøres ved Københavns Byret som første instans.
Bilag:
Projektbeskrivelse (arbejdsomfang, tegninger)
Materialeliste og leveringsplan
Tidsplan
Underliggende hovedentreprisekontrakt
Underentreprenør kontrakt
Tilbudsvilkår
Arbejdsområdet skal være let tilgængeligt med vand og elektricitet indenfor 15 meter.
Der tages forbehold for at konstruktionen er bæredygtig og korrekt konstrueret.
Støv og støj vil forekomme under byggeriet. Vi gør vores bedste for at minimere ulejligheden, ved brugen af støvdøre og støvsugere, men vi kan ikke undgå det helt. Støv der kommer udenfor arbejdsområdet, fjernes af Bygherre.
I ferieperioder fx. sommerferien (u. 30,31,32,33) & omkring d. 20/12-3/1, kan forsinkelser forekomme.
Det er kundens eget ansvar at tilbuddet indeholder det ønskede. Tilbuddet omfatter udelukkende det, som er specificeret i tilbuddet.
Affald vil som udgangspunkt først blive afhentet ved sagens afslutning.
Ændringer i tilbuddet skal aftales skriftligt for at være gældende.
I tilfælde af at Bygherre ikke vælger en mulighed for maler finish, er han/hun ansvarlig for at dække alle omkostninger i forbindelse med efterbehandling.
Der tages forbehold for ændringer i materiale priserne fra byggemarkedets side.
Tilbuddet er gældende i 5 dage fra modtagelsen.
Vejrlig, ferier, weekender og helligdage, tæller ikke med som arbejdsdage. Entreprenøreren afgør hvornår der er vejrlig.
Kunden forpligter sig til at betale 900,- kr. inkl. moms i timen pr. medarbejder der forhindres eller forsinkes i at udføre arbejdet grundet kunden
Alt arbejde udføres efter AB18 reglerne.
Ekstra arbejde
Selv ved forsigtig nedrivning kan revnedannelse forekomme i omkringliggende konstruktioner. Udbedring af dette, betragtes som ekstra arbejde.
Ekstraarbejde vil typisk forlænge byggeprocessen, da der er flere tiltag der skal udføres, end først antaget.
Tilbuddet er meget specifikt. Alt, der ikke er beskrevet i den detaljerede liste over opgaver, vil blive betragtet som ekstra arbejde og faktureret i overensstemmelse hermed.
Alt ekstra arbejde faktureres til 900,- kr. inkl. moms i timen, medmindre andet er skriftlig aftalt.
Flise og eller badeværelse
Ved montering af fliser med en længde eller bredde mindre end 15 cm, eller større end 60 cm. Vil et tillæg forekomme.
Vi anvender Manhattan fuge og gummifuge i alle projekter, medmindre kunden på forhånd ønsker noget andet og dette er skriftligt aftalt.
Ved opbankning af gulv, skal du være forberedt på rør og anden infrastruktur, som uundgåeligt vil blive beskadiget, hvis det er gemt. Skader i forbindelse med dette betragtes som ekstra arbejde, samt tillæg for ekstra materialer.
Efter afsluttet flisearbejde, kan et mindre kalkslør forekomme. Dette er kundens ansvar, og vil fortage sig efter en rengøring eller to.
Facade og udendørs opgaver
Leje af stillads er ikke inkluderet i tilbuddet, det er udelukkende opsætning og nedtagning. Entreprenøren lejer stilladset for kundens regning.
Tilbuddet omfatter ikke nedtagning og genopsætning af ting der monteret på arbejdsområdet, herunder lamper, tagrender, hegn og rækværk.
For at arbejdsområdet kan være ryddet, har vi en liste over ting, der skal ordnes, inden arbejdet påbegyndes. Dette kan eksempelvis omfatte buske, træer og planter – alt sammen noget, som potentielt kan være i vejen for os eller endnu værre; beskadiges! Dette vil være specificeret i tilbuddet.
Dårligt udført malerarbejde, kan resultere i afskalning, selvom vi altid anvender blå tape, som er ekstra skånsom ved afdækning. Evt. utilsigtet afskalling er for Bygherrens regning og risiko.
Overflader der ikke kan ses, er ikke inkluderet i tilbuddet.
Betaling
Ved accept af tilbud skal kunden betale første rate for hele entreprisen. Den første betalingsrate er 40% af entreprise summen som primært går til bestilling af materialer, medmindre at andet er skriftligt aftalt.
Fakturering foregår løbende for det udførte arbejde samt materialeforbrug og sættes til betaling fra kundens side senest 3 hverdage efter fakturadato for, at undgå forsinkelser i byggeriet. Medmindre andet er skriftligt aftalt.
Manglende betaling vil resulterer i byggestop. Byggestoppet står på kundens ansvar og vil påvirke den aftalte deadline. ved betalt faktura vil deadlinen koordineres på nye præmisser. Byggestop faktureres med 250 kr pr arbejdsdag.
Hvis Murerfirmaet er direkte skyld i at arbejdes udskydes med mere end 5 arbejdsdage, har kunden ret til 250 kr pr. arbejdsdag i kompensation. Dog ikke hvis forsinkelsen skyldes nogen af de nævnte punkter i nærværende aftale. Og heller ikke for badeværelser hvis dette er funktionelt eller for udendørs områder hvor stilladset er nedtaget.
Ved løbende fakturering af færdige tiltag i procent, så vil vi sætte et krav på at pengene er betalt indenfor 3 dage, ellers vil det resulterer i byggestop.
Byggestoppet står på kundens ansvar og vil påvirke den aftalte deadline. ved betalt faktura vil deadlinen koordineres på nye præmisser.
Ved privat entrepriser er andre vilkår end de nævnte understøttet af AB Forbruger